Forum Wszystko,wszędzie,zawsze. Strona Główna

Wszystko,wszędzie,zawsze.
Forum o Transporcie Publicznym
 

MZK Ostrów WLKP

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wszystko,wszędzie,zawsze. Strona Główna -> Wielkopolskie / Miejskie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dawcioo
Administrator



Dołączył: 19 Sie 2009
Posty: 118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/8
Skąd: Kalisz

PostWysłany: 20/08/2009 08:27    Temat postu: MZK Ostrów WLKP

Tu piszemy wszystko na temat MZK Ostrów Wielkopolski.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dawcioo
Administrator



Dołączył: 19 Sie 2009
Posty: 118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/8
Skąd: Kalisz

PostWysłany: 18/09/2009 05:19    Temat postu:

Adres:
Spółka MIEJSKI ZAKŁAD KOMUNIKACJI S.A
Forma prawna SPÓŁKA AKCYJNA
Kraj siedziby POLSKA
Adres ul. Lotnicza 30, 63-400 Ostrów Wlkp.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dawcioo
Administrator



Dołączył: 19 Sie 2009
Posty: 118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/8
Skąd: Kalisz

PostWysłany: 18/09/2009 05:20    Temat postu:

Historia:
Rys historyczny komunikacji publicznej.
Pierwsze zorganizowane przewozy pasażerskie, pomiędzy miastami, organizuje się we Francji w XVI wieku a w Polsce w XVII wieku i zwane były "ekstrapocztą". W 1808 roku uruchomiono w Polsce stałe kursowanie dyliżansów. Do końca XVIII wieku nie było potrzeby tworzenia publicznej komunikacji miejskiej. Miasta były stosunkowo małe a miejsce pracy rzemieślników były w miejscu zamieszkania lub w pobliżu. Jedyne przewozy pasażerskie to konne przejazdy po mieście szlachty, bogatych mieszczan i kupców. Dopiero w XIX wieku rozwój manufaktur i fabryk spowodował wędrówki ludzi z miejsca zamieszkania do pracy i potrzebę powstania publicznych środków transportu. Pierwszym przedsiębiorstwem komunikacji miejskiej było powstałe w Paryżu w 1819 roku przedsiębiorstwo eksploatujące omnibusy konne.

Rok 1959

Staraniem dyrekcji Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Ostrowie Wlkp. rozpoczynają się prace nad powołaniem autobusowej komunikacji pasażerskiej. W marcu 1959 r utworzony zostaje przy MPGK Zakład Komunikacji, który dysponuje początkowo pięcioma taksówkami osobowymi typu "Warszawa". W listopadzie, tegoż roku, zakład otrzymuje osiem autobusów typu "San". Uroczyste rozpoczęcie działalności komunikacyjnej odbyło się dnia 23 grudnia na ostrowskim Rynku. Od tego dnia rozpoczęło się regularne kursowanie autobusów na pierwszych czterech liniach a mianowicie: Nr.1 -Zacharzew - Janków dworzec PKP, Nr.2 -Pruślin - ul. Odolanowska, Nr.3 - Wenecja - ul. Wrocławska, Nr.4 - Osiedle Robotnicze - ul. Polna. Baza Zakładu mieści się przy ul. Partyzanckiej. Dyrektorem Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki komunalnej był Leon Szymankiewicz. Kierownikiem Zakładu Komunikacji Mieczysław Brodziak.

Rok 1960

Rok 1960 jest drugim rokiem komunikacji miejskiej i okresem jej dalszego organizowania i rozwoju. Pomaga w tym m.in. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi gdzie szkolą się konduktorzy i służba nadzoru. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi opracowało dla Ostrowa Wielkopolskiego stadium ruchu oraz udziela pomocy w zaopatrzeniu w mundury oraz inne niezbędne materiały. Do października, tegoż roku, Zakład powiększa stan posiadania autobusów do 13 szt. Od miesiąca grudnia, dwoma samochodami typu "Warszawa pick - up" rozpoczyna działalność trakcja bagażowa. Zakład zatrudnia 85 pracowników. Rok 1960 zamyka się wykonaniem sprzedaży w wysokości 3.317 tyś zł, wykonaniem łącznie przez autobusy 549 tys. km oraz przewiezieniem 2.484 tyś pasażerów.

Rok 1961

To kolejny rok organizowania i rozszerzania komunikacji miejskiej. W trudnych sytuacjach pomocy sąsiedzkiej udziela Miejski Zakład Komunikacji w Kaliszu. Szczególne zrozumienie spraw znajdujemy u dyrektora MZK Henryka Świątka i zastępcy dyrektora ds. technicznych inż. Jana Adamczewskiego. Po otrzymaniu dalszych 6 autobusów uruchamia się następne linie komunikacyjne. Trakcja bagażowa otrzymała dwie taksówki, jedną typu "Żuk" i jedną "Warszawa" pick - up. Posiadany tabor nie mieści się na terenie bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej przy ul Partyzanckiej i na bazę Zakład Komunikacji adaptuje się przekazany od Ligi Przyjaciół Żołnierza hangar lotniczy przy ul. Wiejskiej co znacznie poprawia warunki pracy Zakładu. Plan roczny Zakład wykonał, osiągając wartość sprzedaży w wysokości 4.927 tys. zł przewożąc 3.490 tys. pasażerów i pokonując łącznie 755 tys. wozokilometrów. Wpływy z działalności trakcji autobusowej są wyższe od kosztów. Akumulacja dodatnia wynosi 222 tyś.zł. 1962 Zakład Komunikacji zatrudnia 111 pracowników i prowadzi działalność trzech trakcji, autobusowej taksówek bagażowych i taksówek osobowych. Po otrzymaniu autobusów "San" stan taboru wzrasta do 24 autobusów. Trakcja bagażowa liczy 4 samochody 3 Warszawy pick - up i jeden "Żuk". Taksówek osobowych jest w eksploatacji 16 to samochody typu "Warszawa". Plan roku został wykonany sprzedażą, trakcji autobusowej, w wysokości 5.332 tys zł, pasażerów przewieziono 5332 tys osób a wozokilometrów wykonano łącznie 544 tys. Koszty działalności autobusowej przekroczyły wpływy. Akumulacja osiąga wartości ujemne i wynosi 544 tyś. Bardzo wysokie straty przynosi działalność taksówek osobowych. Dopłata do ich działalności wynosi 409 tyś zł przy wpływie ze sprzedaży 1.710 zł. rocznie. W roku 1962 komunikacja działa na 6 liniach.
Nr. 1 ul. 1-go Maja - Lamki
Nr. 2 Pruślin - Rynek - Topola Mała
Nr. 3 Wenecja - Janków Przygodzki
Nr. 4 Osiedle Robotnicze - ul. Polna
Nr. 5 Nowa Krępa - Raszków
Nr. 6 ul. Młyńska - Zmyślona

Rok 1963

Zakład Komunikacji miejskiej, zmienia układ linii komunikacyjnych wydłużając niektóre, rozdzielając i wprowadzając nowe. Od miesiąca października wprowadza się następny układ linii komunikacyjnych:
Linia nr. 1 - ul. 1- go Maja - Lamki
Linia nr. 2 - ul. Odolanowska - Pruślin
Linia nr. 3 - Wenecja - Osiedla ZNTK
Linia nr. 4 - Osiedle Robotnicze - ul. Polna
Linia nr. 5 - Nowa Krępa - Raszków
Linia nr. 6 - ul. Młyńska - Zmyślona
Linia nr. 7 - Dworzec PKP - Wysocko Małe
Linia nr.8 - ul. Spichrzowa - Topola Mała
Linia nr. 9 - Dworzec PKP - Przygodzice Topola Wielka Z powodu braku pełnego zatrudnienia linię nr. 7 wprowadzono dopiero od 8 stycznia 1964r.

Zakład w roku 1964, otrzymuje 6 autobusów typu "San", zwiększając stan taboru do 30 sztuk. Wskaźnik wykorzystania taboru wynosi 55.6% a jego niska wielkość spowodowana jest brakiem wystarczającego limitu na naprawy główne, brakiem części zamiennych oraz wyłączeniami z ruchu autobusów po kolizjach drogowych. Celem poprawy efektywności pracy trakcji autobusowej organizuje się służbę kontroli biletowej i kontroli ruchu. Wobec trudnych warunków pracy zaplecza technicznego, planuje się rozbudowa zajezdni autobusowo-taksówkowej. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Poznaniu opracowało wstępną dokumentację. Opracowno materiały analityczne dotyczące możliwości wydzielania Zakładu Komunikacji jako oddzielnego przedsiębiorstwa. Rok zamyka się wykonaniem sprzedaży w wysokości 6.114 tyś zł przewiezieniem 4.779 tyś pasażerów i wykonaniem 876 tyś km przebiegu autobusów. Zakład zatrudnia 121 pracowników.

Rok 1964

Ze względu na utrzymujące się straty w działalności taksówek osobowych od I kwartału tego roku likwiduje się ten rodzaj działalności. Kierowcy taksówek osobowych zostają przeniesieni do innej pracy, część podejmuje pracę prywatnie na taksówkach osobowych. Taksówki kasuje się lub częściowo sprzedaje w drodze przetargu. W 1964 zakład otrzymuje pierwsze 4 autobusy "San" z silnikami wysokoprężnymi. Są one droższe od poprzednich "gaźnikowych" lecz zużywają znacznie tańszy rodzaj paliwa. Obsługiwane jest 15 miejscowości podmiejskich w promieni 3 - 10 km oraz miasto Raszków. W okresie letnim uruchamia się linię tzw. "zieloną" do Antonina. W godzinach szczytu przewozowego wprowadzono do kursowania autobusy "bisowe". Ogólna długość linii komunikacyjnych wynosi 78,9 km w tym na terenie Ostrowa 30,8 km. Roczny plan sprzedaży wykonano w wysokości 7.288 tyś przewieziono 5.420 tys. pasażerów. Koszty działalności przekroczyły wpływy osiągnięte ze sprzedaży aż o 1.200 tyś zł. Zakład zatrudnia 128 pracowników. Kierownikiem zakładu, zostaje Ireneusz Perski.

Rok 1965

W 1965 Zakład Komunikacji prowadzi dwa rodzaje usług: - usługi komunikacyjne autobusowe - usługi bagażowe. Zakład w III kwartale otrzymał 6 autobusów "San" z zapłonem iskrowym. W IV kwartale dokonano kasacji najbardziej wyeksploatowanych autobusów z dostaw w roku 1959. Stan taboru na koniec roku wynosił 38 autobusów. Uruchomiono "10" linię komunikacyjną w relacji - Rynek - ul. Bema. Stopniowo przechodzi się na jednoosobową obsługę autobusów co spowodowało obniżenie zatrudnienia do 115 osób. Zakład ma znaczne trudności z uzyskaniem lokalizacji na naprawy ogólne autobusów. Obniża się wskaźnik wykorzystania taboru do 59,2 %. Plan roczny sprzedaży zostaje wartością 7.652 tyś zł. Akumulacja ujemna zmniejsza się do 325 tyś zł.

Rok 1975

15.04.1975 zakład komunikacji zrealizował zadanie planu pięcioletniego 1970 - 75 a łącznie Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej wykonało zadanie planu pięcioletniego Zadania roku zakład zrealizował przewożąc 10.408 tyś pasażerów, wykonując sprzedaż trakcji autobusowej w wysokości 20.689 tyś zł. W roku 1975 zakład nie otrzymał dostaw nowego taboru i stan jego utrzymał się ilość 49 autobusów typu "San". Autobusy zakładu obsługują, częściowo, uruchomioną linię "M" Kalisz - Ostrów przyczyniając się do integracji i współdziałania obydwu tych miast w ramach nowoutworzonego województwa kaliskiego. Długość tras komunikacyjnych osiąga wartość 101 km, a długość linii 163 km. Zatrudnienie w zakładzie wynosi 160 osób.

Rok 1976

Zarządzeniem 10/76 Wojewody Kaliskiego z dnia 5 lutego 1976 powołane zostało z dniem 1 stycznia 1976 Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z siedzibą w Kaliszu ul. Majakowska 28 w skład którego wchodzi Oddział w Ostrowie, który przyjął działalność Zakładu Komunikacji rozwiązanego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Oddział działa na ograniczonym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym. Dyrektorem Oddziału zostaje mgr. Bolesław Stróżyński były Dyrektor PGKiM który od 1 listopada przechodzi do pracy w Wojewódzkim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji w Kaliszu. Od 6 grudnia 1976 r Dyrektorem Oddziału zostaje inż Józef Kalina. Od 15 marca Oddział całkowicie przechodzi na bezkonduktorską obsługę pasażerów. Sprzedaży biletów podejmuje się RSW "Ruch" za uzgodnioną wspólnie 5% prowizją. Oddział otrzymuje 10 autobusów typu "Autosan" H - 09 nowocześniejszej konstrukcji i o większej ilości przewozów pasażerów dotąd produkowanych "Sanów". Od początku roku całkowita obsługa linii Kalisz - Ostrów przejmuje zakład WPKM w Kaliszu. Zadanie roku zostaje zrealizowane prawidłowo. Sprzedaż trakcji autobusowej wynosi 22.230 tyś. Pasażerów przewieziono 12.410 tys. Oddział zatrudnia 190 pracowników.

Rok 1980

Był obfitym w wydarzenia rokiem w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Ostrowie Wielkopolskim. Dnia 22 maja 1980 roku odbyła się uroczysta akademia z okazji Dnia Pracownika Komunalnego, poświęcona 20-leciu działania komunikacji miejskiej w Ostrowie Wielkopolskim. O dziejach komunikacji miejskiej opowiadał dyrektor Oddziału WPKM Józef Kalina.

Długoletni i zasłużeni pracownicy oddziału, Halina Adasiewicz, Marian Nowacki i Marian Wietrzyński otrzymali odznakę "Zasłużony dla Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska". Joanna Wicher, Stanisław Sławicki i Józef Żmuda otrzymali medale "Za zasługi w rozwoju miasta Ostrowa Wielkopolskiego", Henryk Setecki i Tadeusz Biały otrzymali przyznane przez Ministerstwo Komunikacji srebrne odznaki "Wzorowego Kierowcy". Wydział Komunikacji Urzędu Wojewódzkiego w Kaliszu przyznał brązowe odznaki "Wzorowego Kierowcy" Tadeuszowi Cierpusze, Zbigniewowi Kończakowi, Kazimierzowi Musiałowi, Stanisławowi Śmiecińskiemu, Henrykowi Szramesowi i Stanisławowi Bilskiemu.

Emilia Kujawińska i Edward Gaj otrzymali listy pochwalne Zjednoczenia Przedsiębiorstw Komunalnych w Kaliszu. Wszyscy pracownicy którzy przepracowali w przedsiębiorstwie i zakładzie komunikacji w Ostrowie 20 lat otrzymali pamiątkowe medale i dyplomy.

Od początku działania komunikacji miejskiej pracowali. Stanisław Stawicki, Jan Kasprzak, Stefan Wojtkowiak, Ireneusz Perski, Emilia Kujawińska, Bronisław Kubiak, Marian Nowacki, Józef Kołeczko, Kazimierz Małecki, Henryk Marchwacki, Maria Śniegula, Jan Koziarek, Mieczysław Stano, Melania Grześczyk, Tadeusz Karolek, Józef Żmuda, Ryszard Nowak, Irena Pałka, Alojzy Sobczak, Edward Gaj, Kazimierz Hadaś, Jolanta Pietrzak, Zenon Szymaniak, Zofia Janiak. W dniu 09.10 1980 roku wybucha strajk. W skład 22 osobowego Komitetu Strajkowego w Kaliszu weszły z Oddziału 4 osoby Marian Rosada kierowca lat 34, Henryk Dąbrowski kierowca lat 35, Janusz Janicki dyspozytor lat 30 i Andrzej Ratuszniak instr. lat 24. A. Ratuszniak i J.Janicki prowadzili rozmowy z komisją zakładową w Kaliszu a M. Rosada i Henryk Dąbrowski organizowali na terenie oddziału przebieg strajku i zabezpieczania oddziału.

Strajk był strajkiem okupacyjnym, załoga musiała pozostawić na terenie oddziału, udzielono jedynie 2 - godzinnych przepustek. W drugim dniu strajku zwolniono do domu kobiety. W czasie strajku wykonywano niektóre prace zabezpieczające sprawność taboru, prace administracyjne i porządkowe. Zakładowy Komitet Strajkowy przedstawił komisji zakładowej 28 wniosków i postulatów, dotyczących spraw płacowych, socjalnych, zaopatrzeniowych. Zgłoszone postulaty zostały w trakcie rozmów uzgodnione a po zakończeniu strajku odpowiednio rozdzielone do załatwiania wewnątrz zakładu lub przesłane do dalszego załatwiania do Urzędu Wojewódzkiego, Zjednoczenia Przedsiębiorstw Komunalnych i Ministerstwa A.G.T i OS.

W rozmowach okresowo brali udział Dyrektor Z.P.K. Prezydent m. Kalisza, Sekretarz K.M w Kaliszu. Strajk zakończył się dnia 10.09.80.r. o godz. 24/00. Dnia 11.09.80 rano wyjechało ochotniczo 8 - kierowców a normalna działalność komunikacyjna rozpoczęła się o godz. 12/00 z uwagi na konieczność odpoczynku kierowców. W czasie strajku na terenie oddziału utrzymano odpowiedni porządek i dyscyplinę, zapewniono wyżywienie ze środków funduszu socjalnego. Straty z tytułu strajku wynosiły około 40 tyś zł. Komitet strajkowy przekształcił się w komitet założycielski Niezależnych Samorządowych Związków Zawodowych "Solidarność". W wyborach związkowych wybrano 7 - osobową radę zakładową NSZZ "Solidarność" przewodniczącym której został wybrany Marian Rosada. NSZZ "Solidarność" skupiał 98% załogi oddziału. Pomimo znacznych napięć społecznych oraz dalszego wzrostu kłopotów zaopatrzeniowych podstawowe zadanie techniczno ekonomiczne roku zostały wykonane. Sprzedaż trakcji autobusowej wynosiła 25574 tyś zł co dawało wykonanie planu w 100,2% i była w całości usługami dla ludności. Od 1 lipca 1980 decyzja ZPK przekazano trakcję bagażową do Przedsiębiorstwa Transportu Sprzętowego Gospodarki Komunalnej "Transkom" zakład w Ostrowie. Na koniec roku oddział zatrudniał 215 pracowników w tym 97 kierowców. Ilość autobusów na koniec roku wyniosła 54 szt i obniżyła się z uwagi na znaczną i przyśpieszoną kasację autobusów "San".


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wszystko,wszędzie,zawsze. Strona Główna -> Wielkopolskie / Miejskie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deoxGreen v1.2 // Theme created by Sopel stylerbb.net & programosy.pl

Regulamin